Cuba gennem tiderne januar 2012
Med Apollorejser på charterrejse til Cuba - Santiago

Vi forlod Hotel Habana Libre om morgenen for at køre i bus til lufthavnen. Herfra fløj vi med indenrigsfly til Santiago, der ligger i Cubas østlige ende. På billedet ses Kurt, Birgit, Kristian, Bente, Grethe og Karsten klar til afgang foran hotellets hovedindgang.

Efter vi var landet i Santiago kørte bussen os op til bugtens nordlige ende - KM 9,5 hvor vi skulle ha' besøgt " Santa Ifigenia Cemetery" og set vagtskiftet. Vi kom dog for sent, hvorfor dette besøg blev udsat til næste dag.
Dagens oplevelser kom derefter til at se således ud:
KM 21: Sejltur fra Punta Gorda til øen Cayo Granma, hvor vi spiste et måltid mad.
KM 27: Castillo de San Pedro de la Roca.
KM 37: Cespedes Park
KM 37,5: Spadseretur i den gamle bymidte.
KM 38,5 Moncada-kasernen.
KM 40: Antonio Maceo Revolution Square.
Klik her for at se og/eller downloade ruten til din Garmin

Řen Cayo Granma:

Stemningsbilleder fra havnen i Punta Gorda. Grethe - med ryggen til - får en snak med Jytte. Jytte står i behørig afstand, da Grethe er ved at få en cigaret.

Fra havnen i Punta Gorda sejler vi ud til en restaurant på øen Cayo Granma

Indsejlingen til Santiago Havn. Billedet er taget ud mod Det Caribiske Hav. På venstre bred ses konturerne af Castillo de San Pedro de la Roca.

Restauranten på øen Cayo Granma, hvor vi spiste.

Rejseholdet fra Apollorejser "Cuba gennem tiderne" er klar til spisning. Et meget smukt sted.

Billederne ovenfor - Fra venstre er det Jytte, Erik, Vibeke, Jan, Karsten, Bente. På billedet til venstre ses Kurt og Birgit. På billedet til højre ses jeg - Knud-Erik - Grethe og Kristian.

Jeg har fundet et lille filmklip af øen Cayo Granma. En del af filmen er optaget fra Castillo de San Pedro de la Roca - Klik her for at se filmklippet.

Så går turen tilbage fra restauranten på øen Cayo Granma til havnen i Punta Gorda. Til højre ses Birgit og Grethe med hver sin græshoppe, som blev fremstillet af et siv af en ung mand, lige inden vi gik ombord.

Klik her for at se filmklippet fra vor sejltur til og sen spisning på øen Cayo Gramma, Cuba
- Filmet af Erik

Castillo de San Pedro de la Roca:

Udsigten ind i bugten mod Santiago ahvn. Det er øen Cayo Granma, hvor vi spiste og havnen i Punta Gorda, hvorfra vi sejlede til øen, man ser på billederne.

Grethe, Kristian, Jan og Vibeke der besøger "Castillo de San Pedro de la Roca"

På billedet til højre er det Vibeke og Jan, der besøger "Castillo de San Pedro de la Roca"

Bente, Grethe og Birgit nyder skyggen ved besøget på "Castillo de San Pedro de la Roca"

"Castillo de San Pedro de la Roca"

Et lille tårn på toppen af "Castillo de San Pedro de la Roca" - Indgangen på billedet til venstre, klokken inde i tårnet og udgangen på billedet til højre.

Tre kig ud af skydeskårene eller udkigshullerne i tårnet på toppen af "Castillo de San Pedro de la Roca"

Indgangen til "Castillo de San Pedro de la Roca" - Det er Jesper Brandt - vor dygtige guide fra Apollorejser, der står på broen og venter på os klar til afgang fra "Castillo de San Pedro de la Roca".

Jeg ville tage et billede af den smukke pige, som vor lokalguide lod køre med os fra "Castillo de San Pedro de la Roca" og ind til byen. Men - AK! - Jan skulle absolut ind i bussen på netop dette tidspunkt. Billedet til venstre er et udsnit af billedet til højre - desværre i lidt for ringe kvalitet - men Jan og jeg må tænke os til kvaliteten.

Cespedes Park

Carlos Manuel de Céspedes del Castillo - Født den 18. april 1819 i Bayamo. Døde i februar 1874 i San Lorenzo - Han var cubansk plantageejer, der befriede sine slaver og skrev uafhængighedserklæringen for cubanske i 1868 Cespedes startede ti-årskrigen. mod Spanien

Cespedes Park - Til højre ses det ældste hus i Santiago, som lå ud til Cespedes Park.

Spadseretur i den gamle bymidte

Jeg har desværre ingen billeder fra vor spadseretur i den idylliske gamle bymidte.

Moncada-kasernen:

Moncada-kasernen er en kaserne i Santiago de Cuba, opkaldt efter General Guillermón Moncada, en helt fra uafhængighedskrigen mod Spanien. Den 26. juli 1953 var kasernen stedet for et væbnet angreb fra en lille gruppe revolutionære ledet af Fidel Castro. Dette væbnede angreb er bredt accepteret som begyndelsen af den cubanske revolution. Den dato, hvor angrebet fandt sted, 26. juli, blev af Castro vedtaget som navn for hans revolutionære bevægelse - Movimiento 26 Julio eller M 26-7 - som i sidste ende væltede diktator Fulgencio Batista i 1959.

Den 26. juli, 1953, klokken 06:00 om morgenen førte Fidel Castro og hans bror Raúl en gruppe på ca 135 oprørere i et angreb på det militære anlæg Alberto del Rio Chaviano.
Angrebet begyndte dårligt. I Castros selvbiografi, hævder han, at han kørte sin bil ind i en gruppe soldater ved porten, der havde indset et angreb var i gang. Mændene i bilerne bag ham sprang ud af deres biler, tro, at de var inde i kasernerne, og alarmen blev lød før kasernen var blevet infiltreret. Ifølge Castro var det den fatale fejltagelse i operationen.
Femten soldater og tre politifolk blev dræbt, og 23 soldater og fem politifolk såret under angrebet. Ni oprørere blev dræbt i kamp. (Castro erindrer, at fem blev dræbt i kampene, og 56 blev myrdet senere af Batistas regime.) Atten tilfangetagne oprørere i Civil Hospital blev straks - inden for to timer efter angrebet - henrettet med håndvåben i Moncada. Deres lig blev strøet ud over hele garnisonens område for at simulere, at de døde i kamp. 34 flygtende oprørere blev taget til fange i løbet af de næste tre dage. De blev myrdet efter at have indrømmet deres deltagelse. En håndfuld oprørere, herunder Fidel Castro flygtede ind i den nærliggende natur, men blev pågrebet kort tid derefter.
Jeg har ingen billeder fra stedet. Vi så kassernen, der var lukket for os - sikkert på grund af det sene tidspunkt, vi kom på. Men vi så skudhullerne i væggen.

Antonio Maceo Revolution Square:

Antonio Maceo Revolution Square
Revolutionspladsen "Antonio Maceo" ligger ved indgangen til byen Santiago de Cuba. På dette sted er en 16 meter høj rejst til ære for helten Antonio Maceo Grajales.
Pladsen er på mere end 53.000 m2. Det er en monumental gruppe, der foruden rytterstatuen af Maceo er pladsen suppleret med 23 opretstående macheter der repræsenterer 23 marts 1878 - tidspunktet for uafhængighedskampen Protesta de Baraguá.
Revolutionspladsen Antonio Maceo Grajales rummer også den eveige flamme til minde om martyrerne. Revolutionspladsen Antonio Maceo rummer en tribune, hvor 2 000 mennesker kan mødes.
Antonio Maceo statue er et værk af billedhuggeren Alberto Lescay fra Santiago, mens de 23 macheter blev fremstillet af den kendte kunstner Guarionex Ferrer også fra Santiago.
Siden åbningsdagen den 14 oktober 1991, med den cubanske leder Fidel Castro tilstedeværelse, er dette sted en del af historien om denne by.

"50-årsdagen for ren revolutionære sejr."
Santiago de Cuba den 1 Januar, 2009

Hærens chef General Raul Castro Ruz, formand for Statsrådet og Ministerrådet i Cuba, holdt tale ved højtideligholdelsen af 50-året for den cubanske revolution.

Vi ankom efter solnedgang til "Antonio Maceo Revolution Square". Her er vi på vej op til monomentet eller monomenterne. Militæret på stedet lod os komme derop, hvis vi fik klaret det hurtigt.

Det er ikke Raul Castro, der holder tale på billedet til venstre. Det er mig - Knud-Erik.

Til højre er det Grethe foran det belyste monoment af Antonio Maceo til hest. Svært at se - Blænden må have været indstillet specielt.

Vi boede på
Hotel Melia Santiago de Cuba,
Avd. de las Américas y Calle M
Santiago de Cuba, Cuba 90400
Tlf: +53 226 87070
Fax: +53 226 87170.

Om aftenen lykkedes det os at få etableret et fælles bord til middagen for os alle 11. Senere på aftenen var de fleste af os oppe på balkonnen på toppen af hotellet og få en drink.

Jeg har desværre ingen billeder fra hotellet.

Til Oversigstsiden for "Cuba gennem tiderne, januar 2012"