Med Cykel Motion Viborg på træningslejr i Lucca - 15.-22. maj 2013
Etape 03: Prunetta: 121 km og 1619 højdemeter
Etape 03a: Prunetta: 138 km og 2.206 højdemeter
Etape 03c: Passo del Trebbio: 72 km og 891 højdemeter
Ruten: Lucca - Mutigilano - Loppeglia - Borgo A Mezzano - Ponte della Maddalena - Chienti - Bagni di Lucea Pieve di Controne
- La Lime ved San Marcello Pistoiese - bjergtoppen i Prunetta - frokostbyen Goraiolo - Monte Zatimi Terme - Lucca.

Kortet til venstre viser A-ruten - Kortet til højre viser B-ruten udenom Mutigilano og Loppeglia
I km 4 fortsætter B- og C-rytterne ligeud, mens A-rytterne svinger til venstre ind i landet.
Klik her eller på kortet til venstre for at se og/eller downloade A-ruten til din Garmin. ----- Klik her eller på kortet til højre for at se og/eller downloade B-ruten til din Garmin.

A-rutens graf ses øverst - i midten ses B-rutens graf - nederst ses C-rutens graf.

Her ses C-rytternes rute
Klik her eller på kortet ovenfor for at se og/eller downloade C-ruten til din Garmin.

Klik her for at se den tur, vi rent faktisk gennemførte den 17. maj 2013

Til venstre er det Hans Peter Leest - HP - Flemming Glintborg på vej ud af garagen og Harry Sørensen - Til højre er Harry Sørensen ved at sætte sin cykel komputer i gang. Det er Søren Holk Hansen, der står bag ham.

Cykelholdet klar til dagens etape. Til højre er jeg - Knud-Erik Bornhardt - ved at se på Knud Kristensens cykel komputer

Fra venstre er det Flemming Glintborg, Hans Peter Leest - HP - Mogens Jensen. Med ryggen til er det mig - og Knud Kristensen står bag ved. På billedet til højre er holdet på vej af sted fra hotellet.

I km 30,1 smutter A-rytterne lige gennem denne typiske italienske smalle gade og afkorter dermed kørslen på den store vej.

I km 33,6 foreslår jeg, at A-rytterne smutter til venstre ind i den gamle lille by Borgo A Mozzano.
I km 24,3 foreslår jeg, at B- og C-rytterne smutter til venstre på broen over floden Serchio og ind i den gamle lille by Borgo A Mozzano.
I km 24,5 kommer B- og C-ryterne ind på A-rytternes rute - deres km 34,5.
Vi cykler videre ad den gamle smalle landevej, under hovedvejen og videre hen langs jernbanen til Ponte della Maddalena.
Her cykler eller går vi over broen - alt efter vovemod hos den enkelte - og ned på den østre side af floden Serchio.
Hvis du vil se billeder fra en sådan cykeltur over broen - dog fra den anden side - klik her.
Jeg har også et filmklip - det lægger jeg muligvis senere på YouTube med link herfra.

Næsten et panorama billede kort før vi når Ponte della Maddalena

Broen var meget glat på det første stegle stykke op. Jeg - Knud-Erik Bornhardt - måtte trække op her, men kom op på cyklen kort efter og cyklede derefter over broen Ponte della Maddalena

Disse billeder er taget fra vor tur over Ponte della Maddalena - Det er Poul Glintborg, der cykler ned ad broen.

Her ses hold A på vej over Ponte della Maddalena

Når A-rytterne er kommet over den gamle bro Ponte della Maddalena til østsiden af floden Serchio,
svinger de til højre mod Lucca.
Kort efter i km 36,3 svinger de ind til venstre - se billedet ovenfor - ind på en lille vej op over toppen i Corsagna
og ned igen til Bagni di Lucca, hvor de støder til ruten igen i km 43,7 - B-rutens km 28,0.
Omvejen medfører ca. 5 km ekstra og ca. 330 ekstra højdemeter.

Profilet ovenfor viser nedkørslen for A-ruten fra Corsagna til Bagni di Lucca. Opkørslen forinden er en smule vanskeligere.

For de seje er der lige en omvej over 12 km
- 4 km længere og ca 400 højdemeter ekstra.
Den begynder i km 31 og vender tilbage til ruten igen i km 39.
Disse 12 km indgår i A-rytternes rute - km 47-59.

I km 31,5 svinger C-rytterne til højre op mod Passo del Trebbio.
for at afkorte deres rute i forhold til A- og B-rytternes rute.

"Lucca 2013-04" kan I se C-ruten op over
Passo del Trebbio - blot i modsat retning

PÅ den hjemmeside kan I også se et foreslået frokoststed tæt på toppen: "Restaurant Locanda IL CAVALLINO BIANCO"

Her ses profilet for opkørslen til Prunetta. Den mere udfordende del af stigningen starter ca. 2 km efter svinget i La'Lima i km 52.

Den mere udfordende del af stigningen starter her - ca. 2 km efter svinget i La'Lima i km 54,2. Se billedet ovenfor.

Dagens bjerg ligger lidt sent på ruten - Alligevel vil jeg foresklå, at vi cykler op over toppen, inden vi spiser frokost.
Her er en restaurant i km 67 lige inden vi for alvor skal nedad mod Lucca. "Ristorante Il Goraiolo", Via Mammianese, 40, 51010 Marliana, 0572 66279

Knud Kristensen og Flemming Glinborg til venstre under et stop på opkørslen - Til højre er rytterne ved at gøre klar til nedkørslen

Her ses profilet af nedkørslen. Jeg foreslår frokostpause i Goraiolo i 754 meters højde - lige før det går stejlt ned.

Her i km 97 fabdt vi endelig en bar, hvor vi kunne få en omgang pasta.

Tilbage til Lucca 2013-siden

Til Bike-siden

Hvis du har forslag, kommentarer eller bemærkninger til ruten, må du endelig give lyd fra dig.
Klik her for at skrive en mail til mig.