Paris-Nice 2006, June 03-10 - “La Route du Soleil”
6. etape: Malaucene - Moustiers Sainte Marie 163 km. Torsdag den 8. juni 2006

Første 68 km af dagens etape fra Malaucène (1) via Bédoin op ad D974 til Mount Ventoux 1910 m (2), videre til frokoststedet Sault (3), Saint-Christol (4) til Simane-la-Rotonde (5). Vi cyklede op fra Bedoin. Den planlagte rute fra Malaucéne - punkt 1 - til toppen i punkt 2 var lukket på grund af cykelløb, der skulle finde sted - se længere nede på siden

Det blev en utrolig facinerende opkørsel til Mount Ventoux 1910 m, idet ruten vi fulgte var den samme som det proffesionelle cykelfelt nogle timer senere skulle cykle op ad.

Til venstre ses dagens vinder russeren Denis Menchov. Til højre ses profilet for 4. etape af det proffesionelle cykelløb Dauphiné Libéré. Vi cyklede næsten denne rute på vor etape 5 og 6.

Classement étape 4:
1. Denis Menchov Russie en 4h50'37’’
2. Christophe Moreau France + m.t.
Levi Leipheimer États-Unis 15’’
Se løbets officielle hjemmeside via dette link

Lige i udkanten af Bédoin ad D974 startede opkørslen til Mount Ventoux 1910 m. Til højre en lille pause mens løbsarrangørerne er ved at sætte 10 km mærket op. Jeg cyklede op ad denne stigning på min "gamle" Decathlon med triple gear - Min første racercykel købt i Italien sommeren 2002. Jeg købte min anden racer - fuld carboncykel "Scoot" - da sæson 2006 sluttede

Billeder fra den ca 20 km lange spetakulære opkørsel til Mount Ventoux 1910 m

I midten ses mindesmærket for den engelske cykelrytter Tom Simpson, der styrtede på 13 etape i Tour de France den 13. juli 1967. Tom Simpson 1937-67. Han havde taget amphetamin og alkohol. Tom Simpson 1937-67 var den første engelske rytter, der har båret den gule førertrøje i Tour de France. Læs beretningen om ham på dette link.

Til venstre hepper puplikum mig op ad stigningen mod Mount Ventoux. I midten en lille pause 500 m før toppen - målet. Til højre: Én af vore guider Carol Rasmussen, Karlslunde indhentede mig ved 200 m mærket

Billeder fra den ca 20 km lange spetakulære opkørsel til Mount Ventoux 1910 m kort før mål

Carol Rasmussen, Karlslunde indhentede mig ved 200 m mærket. På toppen fejres dagens bedrift i virvaret ved målområdet for det proffesisionelle cykelløb Dauphiné Libéré

Til venstre: fejrer Carol Rasmussen, Karlslunde, Knud-Erik Bornhardt, Viborg, Finn Olsen, Frederikssund og Torben Kahr Hansen, Ringsted sejren på Mount Ventoux 1910 m. Nyd nedenstående billeder af sceneriet på nedkørslen fra Mount Ventoux 1910 m fotograferet af Ebbe Haak, Ringsted

Frokostpause i Sault - punkt 3 - med Mount Ventoux 1610 m i baggrunden

Til højre ses Finn Gråbæk, Aabenraa med rytteren med den flotte Roskilde-trøje Knud-Erik Bornhardt, Viborg.

Fra punkt 5 til 10 er der 40 km. Ved punkt 7 - Martin-de-Castillon - holdt bussen og samlede op, så de mest slidte ryttere kunne køre de sidsteca 65 km til hotellet i bus. Ved min kommende tur - Paris-Nice 2008 - vil Finn O og jeg stige på bussen her for at nyde den helt vidunderlige hotelby Moustiers-Sainte-Marie

Fra Manosque punkt 10 til hotelbyen Moustiers-Sainte-Marie i punkt 14 er der 52 km. I byen Manosque kom jeg væk fra min gruppe, da de stoppede for at solde. Jeg fortsatte alene ad D82 op over en 6 km lang stigning med hold A halsende efter mig og ned til Gréoux-les-Bains - punkt 11, hvor jeg ventede på mit hold .

Til venstre den lille fortovscafé - punkt 11 - hvor jeg sad og ventede på hold C. Det er vor garderhøje guide elektrikeren fra Tønder Oluf Olesen, der står i billedet, mens Finn Olsen fra Frederikssund venter på en tærte, som jeg købte til os. Inden hold C ankom, var hold A kommet. De havde været ude for et uheld, idet Finn Thomsen, Ringsted havde topederet en kantpæl og væltede på toppen af stigningen efter Manosque - vist nok inden nedkørslen - mens han halsede af sted for at indhente mig. Han var noget mærket af styrtet, da han angreb byens fontæne for at få vasket såret. Til højre ses vor garderhøje guide elektrikeren fra Tønder Oluf Olesen i front for den del af Gruppe C, der ikke hoppede ind i bussen i punkt 7. Finn Olsen, Frederikssund i sin fine trøje følger ham.

På resten af turen var vi kun 4-5 ryttere. Vi tabte én rytter 5-10 km før mål. Han havde ikke flere kræfter og måtte stå af og samle kraft. Hans makker efterlod ham underligt nok også og kørte med os andre til hotellet. Det kunne Finn O aldrig gøre ved mig (eller omvendt) - og dog. Han har da svigtet mig i en bjergby i Pyrenæerne i 2005, hvor han på etape ? kørte med vort hold videre, mens jeg efter en omgang dårlig mave måtte køre gruppen op alene over en strækning på ca. 30 km. Gas vide om jeg nogensinde tilgiver ham dette? Han efterlod mig forøvrigt også på etape 2 på denne tur, hvor han absolut ville køre om kap med Ebbe Haak fra Ribgsted, men hvor jeg alligevel kom først til hotellet - ha-ha. Se historien om hans svigt på etape 3

Det romantiske hotel Le Relais, Place Du Couvert, 04 360 Moustiers Sainte Marie, Tel. 04 92 74 66 10

Vennerne er nået frem til Hotel Le Relais i den romantiske bjergby Moustiers Sainte Marie. Det er her vi vil bruge mere tid, når vi cykler Paris-Nice i 2008. Vi vil da stige på bussen i punkt 7.

Vore to cahufører viste på hele turen en fantastisk service. Her trækker Bjarne Christensen Finn O's cykel, mens Jan Olsen slæber Bjarnes kuffert de sidste 3-400 m op til garagen, hvor cyklerne skulle overnatte, mens bussen måtte blive uden for byen

Til venstre: Finn Gråbæk, Aabenraa så slidt ud efter dagens etape. Til højre ses Finn Olsens cykeldres til tørring i vinduet.

Opdatering af denne side følger formentlig