Cykelture fra Francavilla al Mare til Blockhaus og op mod Campo Imperatore 2009

Jeg har planlagt en cykeltur i mindste detalje tværs over Italien fra Pisa på vestkysten til Francavilla al Mare på østkysten lidt syd for Pescara med efterfølgende ophold her.
I planen indgik det, at vi skulle cykle op ad Blockhaus, mens vi var i Francavilla al Mare, inden vi fløj hjem fra Pescara.
Det var planen at Finn O - Finn Olsen - og jeg - Knud-Erik Bornhardt - skulle cykle de godt 600 km på 5 etaper i september 2009.

På grund af sygdom kom vi ikke af sted - Men i stedet kørte min kone og jeg turen i bil, så vi på den måde fik kontrolleret ruten, jeg havde valgt i forvejen - samt de udvalgte B&B'er.

Det er fortsat min plan at gennemføre turen. Pakkelister til flyrejsen derned og hjem samt til turen over Italien er klar. Kun få justeringer skal forberedes i forhold til vor biltur. Jeg håber på, at det lykkes at gennemføre turen i 2011 eller 12.

Klik her for at se og/eller downloade rutens 6 etaper.

På vor ferie i 2009 cyklede jeg op ad Blockhaus og tilbage ad noget af den rute, jeg havde planlagt for vor tur over Italien.
På denne hjemmeside beskriver jeg mine oplevelser på de to cykelture.

Blockhaus blev besejret i fin stil.
Eftermiddagen forinden nød jeg Tour de France etapen op over Tormulet.
Den top har Finn O og jeg - Knud-Erik Bornhardt - besejret sammen to gange - men i modsat retning.
Klik her for at se beskrivelsen af vor tur Coast to coast 2005 med Dan Frost Cykelrejser,
og klik her for at se beskrivelsen af vor tur Coast to coast 2007 med Veloturs.

Etapen blev vundet af franskmanden Pierrick Fedrigo med italieneren Franco Pellizotti på andenpladsen efter et langt udbrud - noget af tiden sammen med Jens Voigt.
Pellizotti vandt den fantastiske etape op til Blockhaus i Giro de Italia 2009. Jeg har fundet en film delt op på 6 film af de sidste 20 km af denne etape på Internettet. Det er dejligt at se den rute, jeg cyklede op ad. Et stykke nede på denne side er der 6 links til de seks film. Hver 6 film er på ca. 9 min. Det var en perfekt opstart på min tur at se den etape i Tour de France.

Dagen i forvejen fik jeg en opvarmningstur med mit barnebarn Nicholas, der bor i Francavilla al Mare.
Nicholas ser træt ud. Vi er på vej hjem fra stranden. Jeg gik ved siden af cyklen hele vejen.

Cykeltur fra Francavilla al Mare til Blockhaus

Ruten, som ses på kortet ovenfor, har Finn O sendt til mig.

Vores lejlighed ligger på vejen langs kysten 6 km fra, hvor rytterne I Giro De Italia (og jeg) drejede ind i landet mod Blockhaus.

Kortet angiver længden på stigningen op til Blockhaus til 23,5 km.

Målet var også placeret nogle km neden for toppen.

Stigningen op til Blockhaus starter ved den lille by Fara Filiorum Petri i ca. kote 210. Herfra er der ca. 26 km op til toppen, når man som jeg kører lige ud i stedet for det viste slag på ruten. Toppen var 2142 m.

Jeg mener gennemsnitsprocenten for min rute lå mellem 7% og 8% mod giroens 6,9%. Det passer meget godt, da de sidste km op til toppen var 12-14%. De 2064 højdemeter må betyde, at der er både fald og stigninger på den omvej, de cyklede på Giroen.

Min Polar kurve er placeret længere nede på denne side.

.... og så lidt stemningsbiller fra min tur:

Til venstre ses Blockhaus i baggrunden - Til højre et lille stop i skoven ca halvvejs op ad Blockhaus.
Byen Fara Filiorum Petri er i ca. kote 210. På vejen fra Fara Filiorum Petri og op til dette punkt havde jeg cyklet på flot asfalt til byen Pretoro. I Pretoro i ca. kote 560 stoppede jeg op og fik en kop kaffe og en bid brød. Fra Pretoro var der fin snoet bjergvej op gennem marker, olivenlunde og andre kultur træer. Kun et kort stykke med "italiener-asfalt" max 1 km. Jeg valgte at tage et lille hvil inde i skoven i ca. kote 1000. Da jeg cyklede ind i skoven mellem de dyrkede marker og trægrænsen, skiftede asfaltstandarden til en smule ringere. Det gav dog ingen problemer på nedkørslen, som kunne køres med max hastighed i forhold til serpentinersvingene. Ovenfor skovgrænsen var der fint at cykle.

På den åbne strækning over trægrænsen var vejen dekoreret med diverse cykelrytter navne. Til venstre er det lokalhelten, der noteres på vejen. De Lucca prøvede et par gange at sætte et højt tempo op ad bjerget for at ryste Denis Menchov af. Jeg cyklede ca. 8 km før toppen op på en meget bred ny-asfalteret vej. Det er med garanti udført i forbindelse med årets Giro de Italia. Der var midterlinje og to brede asfalterede rabatter - enten til parkering for besøgende på Giroen eller til holdenes busser og biler. Umiddelbart efter dette brede ca. 2 km lange asfaltstykke - ca. 6 km før toppen - mødte jeg stenen på vejen - billedet til højre. Vejen var nu blevet noget smallere, og asfalten knap så fin de næste 4 km.

Udsigt ca. 3 km fra toppen - Billedet til højre har jeg fundet på Google Earth - Det er sikkert taget lidt højere oppe.

Vejen sluttede brat og fortsatte ad denne meget meget smalle vej - nærmest en sti - ca. 2 km fra toppen. Billedet til venstre er fundet på Google Earth

Billedet af antennerne til venstre er fundet på Google Earth - Lidt efter mødte jeg denne sporty mor med hendes søn - lidt ældre end Nicholas vil jeg mene. Lidt højere oppe ad bjerget mødte jeg en ung mand med et mindre barn i en bærestol på ryggen. Jeg gættede på, at det var hendes mand, men undersøgte det ikke nærmere. Jeg fik både mor og søn til at vinke til mig, men det billede holder jeg for mig selv inde i mit hoved. Jeg mødte for øvrigt en del vandringsfolk på de sidste 2 km op til toppen. Der var et dejligt område ved siden af den smalle vej, som var godt for vandringsfolk.

Ca. 1 km fra toppen skulle jeg lige ha' et billede. Jeg anede ikke, hvor langt der var til toppen, da jeg stoppede for at fotografere. - Billedet til højre har jeg fundet på Google Earth - Det må vist være en vintercyklist.

Vejen blev mere og mere til en sti.

Her ses vejens/stiens ende kort før toppen af Blockhaus. Jeg kunne ikke komme længere på cykel, og jeg havde ikke tænkt mig at vandre de sidste meter op til spidsen - aner ikke, om det var muligt. På billedet til højre står Scotten ved vejens ende på toppen af Blockhaus

Nej - det er ikke et gravsted - Det er et vandtrug for dyrene - Jeg så ingen dyr. Men jeg fik fyldt en falske op fra hanen ved "gravstenen" på vej ned fra Blockhaus.
Jeg var også løbet helt tør for vand. Det smagte vidunderligt. Herefter tog jeg regnjakken på og styrtede ned ad bjerget.
Min tur - 59 km - op til Blockhaus tog ca. 3:45 timer. Min tur ned igen og hjem tog 1:40 timer. Snitfart for de 116 km 21,3 km/timen.

Min Polar cykel komputer har ikke målt højt nok - men nogenlunde - Polar-måleren viser ca. 1990m mod de korrekte 2142m - se nedenfor.

Her er den officielle profil, som jeg har hentet på Internettet.
Jeg synes turen op var meget lig med turen op på Mount Ventoux, som Finn O og jeg har cyklet op ad to gange med Dan Frost Cykelrejser - Se hjemmesiderne Paris-Nice 2006 og Paris-Nice 2008.

På filmene nedenfor kan du se de sidste 20 km etapen op ad Blockhaus på Giro de' Italia 2009 - Hver film varer ca 9 min.

Klik her for at se film 1, hvor feltet - efter ca. 7 min - cykler gennem min kaffepauseby Pretoro.
Klik her
for at se film 2, hvor Franco Pellizotti iscenesættes af sit hold, og hvor Armstrong forsøger at komme med.
for at se film 3, hvor først Armstrong og så De Lucca angribe godt 10 km før mål.

for at se film 4 med turen op gennem skoven på Giro de' Italia 2009. Efter ca. 7 min passerer de et karrekteristisk hotel i et skarpt venstresving på vejen op ad bjerget.
Klik her for at se film nr. 5, hvor De Lucca angreb 2-3 km fra mål - 5min inde i filmen - Helt fantastisk.
Klik her for at se film 6, hvor de Lucca i selve opløbet får nogle sekunder fra Denis Menchov. Di Luca måtte nøjes med en andenplads i årets Giro de Italia.

Panoramaudsigt fra toppen af Blockhaus

Panoramaudsigt fra toppen af Blockhaus - ved solnedgang

Billedet har jeg fundet på Google Earth - Det er fra nedkørslen af Blockhaus - jeg å være smuttet rundt i svinget forude.

Cykeltur fra Francavilla al Mare til Montebello di Biertona [9]

Her er ruten for den sidste af de fem etaper, jeg har planlagt på turen fra Pisa til Frankavilla al Mare. Den går igennem et meget smukt område fra søerne [1] over sæteren i Parco Nazionale del Gran Sasso med et smut op til det højeste punkt tæt på Monte Como og videre over Campo Imperatore ca. 1600m, hvor de italienske westernfilm er optaget. Nedkørslen fra [7] til [9] foregår på en meget dårlig asfalt. Så her må farten holdes absolut lavt. Turen fra [9] til [17] cyklede jeg på min ferie i 2009 - se de efterfølgende billeder m.m. Klik her for at se Finn O's og min cykeltur Campo Imperatore i 2008.

På vej mod Montebello di Bertona med Monte Como i baggrunden

Til venstre en lille pause på vej mod Montebello di Biertona med Monte Como i baggrunden. Til højre nyder jeg min frokost pizza på et pizzeria / pasticceria i Montebello di Bertona.

Præsentation af Scotten og Roskilde cykelblusen ved pizzeria / pasticceria i Montebello di Bertona.
Pizzeria Pasticceria, "La Bottega s.n.c.", di Buccella R. e Pavone A., Via Aldo Moro, sn 65010, Montebello di Bertona (PE), TELEFONO 085-8286018

Jeg drejede mig 180 grader og tog dette billede - Det var varmt den dag - selv i denne højde.

Ovenfor ses min Polar-målers profil for turen til Montebello di Biertona

........ og så lidt ferieminder i øvrigt fra sommeren 2009 i Francavilla al Mare

Billederne til højre er mit ældste barnebarn Ida - sommeren 2009 - i Francavilla al Mare. Ida boede med sine forældre i en hytte på en campingolads tæt på os. Så vi havde dejlige timer sammen i deres swimmingpool.
På billedet til venstre er mit yngste barnebarn Nicholas ved at overvåge den store verden. Umiddelbart før dette billede blev taget, havde Nicholas taget mine briller, som lå oven på mit hoved, og smidt dem ud over overaltanen. Brillerne fløj i en flot flugt de 5 etager ned og landede på fliserne dernede.
Da vi gik ned og samlede dem op, var de stadig hele - men en smule skæve. Min obtiker - Skovs Optik - fik hurtigt rettet brillerne, da jeg kom hjem til Danmark.
Klik her - eller klik på billedet til venstre for at se et filmklip med gutten hængende på altankanten.

Italienske cyklister er ofte klædt festligt på. Her er tre eksempler - og så er der fremtidens cykel for Finn O og mig, når vi i en sen alder stadig cykler disse ture.

Mange af disse ruter har jeg cyklet helt eller delvist.
Ruterne kommer fra en italiensk udbyder af cykelrejser My bike holiday - som vi måske en dag skal melde os til - for at prøve noget nyt.

........ og så lidt om vinen i Abruzzo fra sommeren 2009 i Francavilla al Mare

På min cykeltur op mod Blockhaus kom jeg forbi denne fantastiske vingård. Min datter og svigersøn - Anne-Sofie og Marco - havde inviteret os derop og spise, da vi besøgte dem i februar 2009. Så gensynet var en stor nydelse.
Senere på ugen kørte Marco og jeg derop og købte vin, som vi bragte med hjem til Danmark - både i flasker og 5 liters baloner. Specielt skal disse to vine fremhæves:
- I Calanch, Montepulciano D'Abruzzo 2003, 13,5% (Rødvin)
- Il Colle Ruzzo, Montepulciano D'Abruzzo Cerasuolo 2008 14,5% (Rosévin).
Vi købte også 3 liter af den fineste spiseolie med hjem.

Se vingårdens hjemmeside - Azienda Vitivinicola Fattoria Licia,
Via Val di Foro, 64 - 66010 Villamagna - CH - Italia, Tel. 0871 300252

En aften besøgte vi en fin fiskerestaurent, hvor vi fik en herlig hvidvin fra Tirabuccia - il Peccato Originale. Vinen er fremstillet af druer, hvor skallen er fjernet forinden. Fiskerestauranten - il Promontorio - lå ved kysten syd for Francavilla al Mare, mens selve vingården lå i byen Miglianico lidt SV for Francavilla. Jeg cyklede op til den lille by, fandt producenten, købte to flasker il Peccato Originale - billedet ovenfor til højre - og cyklede hjem til lejligheden med dem. Se producentens hjemmeside - Tirabuccia - Cantina Miglianico Soc. Coop. Agricola Via S. Giacomo, 40 Miglianico 66010 (CH) P.I. 00092380690

Som cyklist i Italien kommer man forbi rigtig mange vinmarker med fine oplevelser - eller er det haluciationer?

En hallucination er en sanseoplevelse, der opstår uden en tilsvarende påvirkning af sanseapparatet: Man kan høre lyde og stemmer, uden at nogen lyde når ørerne, eller man kan se personer eller genstande, der ikke er til stede. Oplevelsen kan ved den ægte hallucination ikke af personen skelnes fra en virkelig sanseoplevelse. Hallucinationer ses ved mange tilstande, hvor hjernen er under voldsom belastning. Så måske ser du slet ikke nogen billeder ovenfor - kun dine egne drømme?

Billedet til venstre er en vinmark på vej op mod Blockhaus. Blockhaus ses i baggrunden

Gå til hovedsiden

Mine øvrige cykelberetninger fra jeg købte min første racer i sommeren 2002: To Bike Front-Page