Cykelruter fra Francavilla al Mare i Abbruzzo
Forlængelse af Garda-turen med Cykel Motion Viborg - Overfor Rom og lige syd for Pescara

Jeg rejste med bus fra Garda til Peschiera.
I Peschiera valgte jeg et tog, der først skulle afgå en time senere.
Der var nemlig ekstrem stor forskel på priserne alt efter, hvornår man ville rejse.
Jeg brugte ventetiden til at nyde en pizza og en cola.
Fra Peschiera tog jeg toget til Brescia.
Efter endnu en times ventetid tog jeg med en motorvejsbus videre til lufthavnen i Bergamo - Milano.
Hefra fløj jeg til Pescara, hvor min datter hentede mig i lufthavnen og bragte mig de få km til Francavilla al Mare.

Min vintercykel stod og ventede på mig her.
Den havde jeg efterladt efter min ensomme cykeltur tværs over Italien sidst i marts.

Klik her - og se beskrivelsen af min cykeltur fra Rom til Francavilla al Mare, marts 2010.

Nedenfor på denne side kan du se og download mine ture i Abbruzzo.

Efter 5-6 dage efterlod jeg min vintercykel i Francavilla al Mare og rejste igen med busser og tog til Ciampino lufthavnen i Rom. Herfra jeg fløj til Billund.
De to flybiletter havde tilsammen kostet mig 228,00 kr.
- og så slap jeg for busturen hjem.

Tak til mine cykelvenner fra Cykel Motion Viborg,
der tog min cykel og min kuffert med hjem til Viborg.

Min vintercykel blev hentet igen, da vi var på ferie i Abbruzzo en måneds tid senere.

I Francavilla al Mare ventede mit godt 2 år gamle barnebarn - Nicholas - på mig.

Tur 1: Francavilla al Mare-Fara Filiorum Petri-op mod Blockhaus-Pretoro-Roccamontepiano-Scafa-Chieti-Ripa Teatina-Francavilla al Mare

Tur 2: Francavilla al Mare-Miglianico-Vacri-Selv-Calvario-San Pietro-San Rocco-Medoro-Venna-Sconchiglio-Francavilla al Mare

Tur 1: Efter Pretoro drejede jeg mod NV væk fra ruten op mod Blockhaus. Den flotte rundkørsel med det flotte monument med en ulv skulle lige nydes, inden jeg cykelde videre.
Klik her for at se cykelruten fra Francavilla al Mare til Blockhaus samt nogle flre ruter i området - dog ikke til downloading på Garmin.

Tur 1: En lille drikkepause ved fontanen i Roccamontepiano samt spisepause samme sted.

Tur 2: Billedet helt til venstre viser et sted,
hvor jeg ikke burde køre videre opad.
Billedet ovenfor viser, hvordan vejen endte.
På skiltet står der: " ???? "
Jeg passerede bommen og cykelde videre.

Flere cykel ruter i det nordlige Abbruzzo - More bike routes in Abbruzzo north:

Til San Gabriele ved Gran Sasso :
Giulianova, Teramo, Montorio al Vomano, Santuario di San Gabriele, San Giovanni, Santa Maria, Villa Retto, Salara Terza, Bivio Fontanelle, Roseto degli Abruzzi, Giulianova.
Nedenfor ses højdeprofilen. Klik her for at downloade ruten til din Garmin 705

Turen gik fra Camping Adriatico via Teramo uden væsentlig trafik, videre til Montorio al Vomano, hvor jeg drejede til venstre og cyklede op til Santuario San Gabriele.
På vej op til pilgrimsbyen Santuario San Gabriele var der et fint look op til Corno Grande på Campo Imperatore, som jeg har besteget i 2008 sammen med Finn Olsen fra Frederikssund.
På billedet til venstre er jeg ved pilgrimsstedet Santuario San Gabrielle.
Den normale kirke til venstre i billedet var fin at kigge ind i. "Rigssalen" - kalder jeg den enorme mødesal - kirkesal - som var placeret i den store bygning bag mig på billedet.
Derefter vendte jeg næsen mod Camping Adriatico.
I den lille bjergby Trignano fik jeg den oplevelse, at vejen på min "bane" mod øst var væk. Jeg rodede lidt rundt i den lille bjergby, inden jeg valgte at vende næsen mod bjergene igen via dalen "Isola DelSasso D'Italia". Nede i denne dal drejede jeg så skapt mod øst og nord og fandt tilbage til min "Garmin 705 bane".
En smuk rute hen over et udtørret flodleje - billedet til venstre. Det trak nu op til regn. Sorte skyer omkring mig. Da skyen bag mig indhentede mig, mødte jeg en lille kaffebar - billedet til højre. Det er den ældgamle og stokdøve indehaver, der sidder udenfor. Det tog nogen tid at gøre ham forståelig, at jeg ønskede en kop kaffe. Han troede, jeg ville have Sprite - Han havde absolut intet spiseligt.
På vejen derfra cyklede jeg på meget våde veje med hvidt flydelag næsten overalt - det må have været olie.
Jeg havde et "Andy Schleck uheld" på vejen - men det tog mig mindre end 10 sekunder at klare den kæde. Andy brugte 30 sekunder - og mon ikke han tabte Tour de France sejren på den oplevelse?

Til San Ripatransone i Marche : Giulianova, Controquerra, Ancarano, Offida, Cossignano, Ripatransone, Grottammare, San Benedetto del Tronto, Giulianova. Nedenfor ses højdeprofilen. Klik her for at downloade ruten til din Garmin 705
På strækningen mellem campingpladsen og Ancarano - lige før man kører ned i dalen mellem Abbruzzo og Marke - stoppede jeg mange gange og forsøgte at reparere min forskifter. Det lykkedes ikke - Så jeg måtte klare turen op til Ofida efter ca. 42km - og op til Ripatransone efter ca 62km - 10% - på den store klinge - Det gik fint nok.
Jeg fik hilst på den gamle cyklist i cafeteriet, men så ikke hans kone.
Se billeder og ruter fra mine tidligere ture til Ripatransone her:
- Sommeren 2008 med Finn Olsen. og
- Sommeren 2007.
Her er der links til to fine film med Angilini Mario - den meget gamle cykelrytter og indehaver af kaffebaren ved målstregen på toppen i Ripatransone.
På denne side er der også en oversættelse af hans indlæg til Engelsk.
Det er Angilini Mario, der ejer den forgyldte Colnago, som ses på billedet til venstre.
Han udstiller cyklen sammen med et par andre ældre cykler i en gang med indgang fra vejen til venstre for kaffebaren.

Hjemturen fra Ripatransone over Grottammara gik forrygende - først nedad og så på strækningen langs kysten om kap med bilerne og lyskurvene i kraftig skrå vind bagfra.

Til San Giacomo 1105m i Gran Sasso : Giulianova, Cavatassi, Garrufo Sant'Egidio alla Vibrata, Villa mantoni, Villa Lempa, Cerqueto, San Giocomo 1105m, Colle San Marco, Folignano, Piane de Morro, Villa mantoni, Garrufo, Cavatassi,Giulianova. Nedenfor ses højdeprofilen Klik her for at downloade ruten til din Garmin 705

I Garrufo stoppede jeg ved en cykeldoktor - en ældre herre - som justerede min forskifter. Det var dejligt - men den er fortsat ikke stabil. Den har ellers været fin, siden min cykelven fra Cykel Motion Viborg - Preben Andersen - ordnede den kort før min tur til Gardasøen. Indtil jeg kom herned og cyklede på de frygtelige italienske veje virkede den. Alt ryster løst her. Jeg fik Preben til at hjælpe mig med justeringen igen, inden jeg rejste til Pyrenæerne med Finn Olsen i 2010.

Billedet til venstre er fra San Glacomo 1105m i Gran Sasso.
Jeg glemte fuldstændig, at jeg burde checke min puls under den forholdsvise hårde belastning på opkørslen.
Men jeg følte mig 100% OK - Så mon ikke mit hjerte var under kontrol.
Jeg fik hjerteflimmer, da jeg med Cykelmotion Viborg var ved Gardasøen i maj-juni 2010.
Klik her for ar se den etape, hvor jeg led værst.

Jeg var på Vejle Sygehus og fik scannet min kranspulsåre få dage efter denne tur.
Jeg klædte mig på igen på toppen, inden jeg gik ind i en bar og købte en omgang pasta, en øl og en vand.
Nedkørslen var drabelig stegl og snoet fra omkring 56km - derfor passede jeg på farten her.

På hjemvejen - lige efter Garrufo - tog jeg dette panorama billede af bjerget, jeg netop havde besteget - Det er det høje til højre i billedet.

Her er en præsentation af lidt flere ture i området og her en tur til On road bike up to - Campo Imperatore - Gran Sasso d'Italia - July 2008

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tak til mine cykevenner i Cykel Motion Viborg for nogle dejlige dage ved Gardasøen.

Hovedside for Cykel Motion Viborg ved Gardasøen 2010: To Garda 2010 Front-Page

Gå til hovedsiden

Mine øvrige cykelberetninger fra jeg købte min første racer i sommeren 2002: To Bike Front-Page